serwis dla niewidomych i słabowidzących

Menu główne

Pomoc Portalu Laudio

Założenie konta i pełne korzystanie z portalu Laudio jest bezpłatne.

Dużą część zawartości portalu Laudio stanowią ulotki informacyjne o lekach. Przypominamy, że:

Dane zamieszczone w serwisie mają charakter informacyjny, nie zastępują przepisów prawa i nie mogą być podstawą do jakichkolwiek roszczeń.
W razie jakichkolwiek wątpliwości dotyczących zażywanych leków, prosimy o skontaktowanie się z lekarzem lub farmaceutą!

Poniżej umieszczamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Przeczytanie tych informacji powinno pomóc rozwiązać większość napotkanych problemów, a także ułatwić jak najpełniejsze korzystanie z zebranych dla Ciebie treści.

Jeśli jednak zdarzyło Ci się spotkać nie omówiony tutaj kłopot lub Masz sugestie dotyczące działania portalu, Napisz do nas na adres:
kontakt@laudio.pl


Jak korzystać z portalu Laudio?

Portal Laudio to zbiór dokumentów, przedstawionych w formie dostępnej dla wszystkich. Podzielono je na kategorie, zatem, aby wyszukać żądany dokument możemy wpisać jego tytuł (np. nazwę leku, którego ulotkę chcemy przeczytać) lub wybieramy najpierw kategorię (np. ulotki) i wybieramy go z wyświetlonej listy.


Co zyskam rejestrując się w portalu Laudio?

Aby móc w pełni korzystać z funkcjonalności portalu Laudio należy przejść bardzo prosty proces rejestracji. Przy rejestracji wymagamy minimalnej liczby danych, czyli tylko adresu e-mail oraz wymyślonej przez użytkownika nazwy. Bez rejestracji użytkownik może tylko biernie przeglądać niektóre dokumenty.
Założenie konta w portalu Laudio umożliwia:

  • tworzenie własnej biblioteki dokumentów, do których w przyszłości szybko możemy powrócić;
  • tworzenie zakładek, pozwalających powrócić do czytanego dokumentu z dokładnością do jednego akapitu;
  • wybór i zapisanie wygodnych ustawień, dotyczących prędkości odtwarzania, wielkości wyświetlanej czcionki czy kontrastu wyświetlanego tekstu;
  • możliwość włączenia lub wyłączenia wyświetlania graficznej wersji odsłuchiwanego tekstu;
  • możliwość otrzymywania od nas informacji o nowych dokumentach lub kierunkach działania Laudio.


Jak mogę się zarejestrować w portalu Laudio?

Aby zarejestrować konto w portalu Laudio, należy kliknąć w link

rejestracja

wypełnić krótki formularz i postępować zgodnie z kolejnymi instrukcjami.

Ważne

- Każde pole formularza jest dokładnie opisane i prosimy o dokładne zapoznanie się z tą treścią. Pozwoli to na szybkie i bezkonfliktowe zarejestrowanie się.

Portal Laudio nie przechowuje haseł. Oznacza to, że przy rejestracji otrzymujesz losowo wybrane, jednorazowe hasło, które służy do pierwszego logowania. Pierwszym krokiem po zalogowaniu jest wybranie własnego, nowego hasła.


Jak korzystać z odtwarzacza?

Po wybraniu dokumentu otrzymujemy stronę, na której możemy go odsłuchać, odczytać lub (o ile pozwala na to prawo) wydrukować.

Pod informacjami o dokumencie (jego tytuł, autor i wydawca), mamy spis treści, z którego możemy wybrać rozdział, od jakiego chcemy rozpocząć czytanie. Jeśli nic nie wybierzemy, system odtwarza treść od początku dokumentu.

Pierwsze dwie funkcje odtwarzacza to "Rozpocznij odtwarzanie" i "Pauza". Obie funkcje działają naprzemiennie, czyli po wybraniu "Rozpocznij odtwarzanie" i rozpoczęciu czytania możemy w dowolnym momencie wybrać "Pauza", wówczas zatrzymamy odtwarzanie tekstu. Aby wznowić odtwarzanie, należy wybrać funkcję "Rozpocznij odtwarzanie".


Czy mogę przemieszczać się po czytanym tekście?

Do poruszania się po tekście służą funkcjonalności: Poprzedni akapit, Następny akapit oraz Rozpocznij od początku. Przy ich pomocy możemy powtórnie odsłuchać fragment tekstu lub przesunąć (przewinąć) tekst do przodu. Najmniejszą częścią przewijanego tekstu jest akapit.

Po wybraniu Poprzedni akapit odtwarzacz cofa tekst do początku najbliższego akapitu i odtwarza /wyświetla go do kolejnej aktywności użytkownika.


Czy mogę zaznaczyć miejsce w czytanym dokumencie, do którego potrzebuję szybko wrócić?

Funkcjonalność dodawania zakładek realizuje przycisk dodaj zakładkę. Po naciśnięciu tego przycisku, system zatrzymuje odtwarzanie i przenosi nas na podstronę, na której możemy wpisać dowolną nazwę miejsca, w którym zatrzymał się odtwarzacz. Domyślnie system podpowiada nazwę odtwarzanego dokumentu.

Ważne

  • Liczba zakładek jest nieograniczona.
  • Możemy wpisać dowolną nazwę zakładki.
  • Wszystkie zakładki są umieszczone w sekcji moje konto w dziale Moje zakładki.


Czy słuchając treści dokumentu mogę zmieniać prędkość odtwarzania?

Funkcję zmiany prędkości odtwarzania realizują przyciski: wolne odtwarzanie, normalne odtwarzanie oraz szybkie odtwarzanie. Korzystając z tych przycisków, możemy dostosować szybkość wypowiadanego tekstu do naszych potrzeb, a także - jeśli tego wymagają okoliczności takie jak trudne słowo, czy wymagający uwagi fragment tekstu - szybko zmienić prędkość odtwarzania.

Przy zmianie prędkości odtwarzania system wraca do początku bieżącego akapitu i rozpoczyna odtwarzanie z nowo wybraną prędkością.

Przy opuszczeniu strony z odczytywanym dokumentem prędkość odtwarzania powraca do domyślnej, tj.: Normalne odtwarzanie lub do wybranej w ustawieniach użytkownika.


Jak zapisać wybraną prędkość odtwarzania?

Aby zapisać wybraną prędkość odtwarzania, należy przede wszystkim posiadać konto w portalu Laudio. Jeśli spełniamy ten warunek należy wybrać link Moje ustawienia, w sekcji preferencje zaznaczyć wygodną dla nas prędkość, po czym przejść do przycisku zapisz. Od tej pory wszystkie dokumenty będą odtwarzane z wybraną przez nas prędkością.


Czy mogę zmienić wielkość czcionki lub dokonać innych zmian w sposobie wyświetlania tekstu?

Funkcjonalność regulacji wielkości wyświetlanego tekstu realizują przyciski: Małe litery, Normalna wielkość liter, Duże litery.

Możemy także wybrać kolor czcionki oraz tła, korzystając z przycisków: Czarne litery na białym tle oraz Białe litery na czarnym tle.

Przy opuszczeniu strony z odczytywanym dokumentem, ustawienia powracają do wartości domyślnych lub do zapisanych w moje ustawienia.


Jak zapisać wybrane ustawienia sposobu wyświetlania tekstu?

Aby zapisać wybrane sposoby wyświetlania tekstu, należy przede wszystkim posiadać konto w portalu Laudio. Jeśli spełniamy ten warunek należy wybrać link Moje ustawienia, w sekcji preferencje zaznaczyć wygodne dla nas parametry wyświetlania, po czym przejść do przycisku zapisz. Od tej pory wszystkie dokumenty będą wyświetlane w wybrany przez nas sposób.


Jestem osobą niewidzącą i korzystam z programu udźwiękawiającego. Czy są dla mnie jakieś ważne informacje lub udogodnienia?

Z myślą o osobach, używających programów udźwiękawiających, zastosowano kilka rozwiązań, które ułatwiają korzystanie z naszego portalu. Zacznijmy od nawigacji po stronie.

Po stronie najwygodniej poruszać się korzystając z tzw. nagłówków. Wystarczy na klawiaturze nacisnąć literę "h" a fokus skoczy do kolejnej sekwencji strony.

Kolejnym udogodnieniem jest umożliwienie zgłośnienia lub ściszenia odtwarzacza. Realizują to linki głośniej oraz ciszej, umieszczone pod linkiem do tworzenia zakładek. Oba te linki nie są widoczne na ekranie, osoby widzące mają do dyspozycji graficzny suwak zgłaśniający lub ściszający odtwarzaną treść.

Ważną informacją jest czas odtworzonego tekstu i czas pozostały do odsłuchania. Wiadomości te znajdziemy poniżej linków sterujących odtwarzaczem, a nad tekstem: informacja o dokumencie. Pamiętajmy jednak, że programy udźwiękawiające "zamrażają" obraz strony, więc aby odczytać prawidłowe wskazanie należy:

  • nacisnąć pauza,
  • odświeżyć obraz strony,
  • odnaleźć nagłówek informacja o dokumencie i nad tym tekstem odczytać np.: Odsłuchano: 00:28 z 10:33, co oznacza, że odsłuchano 28 sekund, a całość trwa 10 minut i 33 sekundy.

Osobom korzystającym z programów udźwiękawiających radzimy wyłączyć wyświetlanie tekstu w wersji graficznej. Spowoduje to zniknięcie części linków, służących do sterowania wyświetlaniem, a także zmniejszy ilość pobieranych informacji, co przy wolniejszych łączach może mieć znaczenie.

Aby wyłączyć wyświetlanie wersji graficznej, należy przede wszystkim posiadać konto w portalu Laudio. Jeśli spełniamy ten warunek, należy wybrać link Moje ustawienia, w sekcji preferencje odznaczyć pole wyboru Wyświetlaj dokument w postaci graficznej, po czym przejść do przycisku zapisz. Od tej pory dokumenty będą jedynie odtwarzane dźwiękowo.